Mijn overstap naar glutenvrij eten

gluten, glutenvrij, brood, nadelen glutenvrij, voordelen glutenvrij, waarom glutenvrij, health, healthblog, food, eten, mamablog, glutenallergie, lalog, lalog.nl, lalogblog

Een week of vijf geleden… daar ging ik dan. De overstap naar glutenvrij eten. In ieder geval voor de komende maanden, tot de volgende bloedprik. Want ik ben echt héél erg benieuwd wat dit met mijn schildklierwaardes gaat doen. Of het wat gaat doen. Want ik heb echt geen idee. Hoe het tot nu toe gaat en hoe ik mijn overstap aanpak?

Gluten everywhere

Een tijdje terug schreef ik nog over mijn twijfels bij een glutenvrij dieet. En ik besloot om er maar gewoon voor te gaan, anders kom ik er nooit achter of het iets voor me kan doen. Dat overstappen doe je dus niet zomaar, daar ben ik wel achter gekomen. Het gaat geleidelijk want elke keer leer ik meer over producten die gluten bevatten. Producten waarvan ik het dus Γ©cht niet had gedacht. Hoe onhandig…

Zo at ik laatst een keer gezellig met de rest van het gezin een frikandel mee bij de frietjes. Nou ben ik al niet zo’n vleeseter en zeker niet sinds ik de docu “What the health?” op Netflix heb gekeken, maar voortuit. Een frikandel dus. Ik grapte nog dat dat in ieder geval glutenvrij is… NOT! Door mijn onderbuikgevoel griste ik de doos frikandellen uit de vriezer en scande de verpakking. Jahoor! Gluten! Hoe dan? Waar dan? Waarom? Wat pleuren ze allemaal in dat vlees? Gatverdamme.
En dan nog zoiets. Mijn vitaminesupplementen die ik elke dag, ondersteunend aan mijn schildklier, inneem. Gluten! Ik zag het vorige week pas. Ik ging redelijk over de emmer want dit schiet natuurlijk niet op. Ik weet dat tarwegluten vaak als bindmiddel wordt gebruikt maar echt: zucht. Op zoek naar glutenvrije supplementen dus. Bizar.

Anders eten

gluten, glutenvrij, brood, nadelen glutenvrij, voordelen glutenvrij, waarom glutenvrij, health, healthblog, food, eten, mamablog, glutenallergie, lalog, lalog.nl, lalogblog

Nou staan er standaard glutenvrije crackers, havermout en glutenvrije spaghetti in de kast maar verder eet ik niet echt gluten vervangende producten want daar zit vaak veel suiker in. Ik eet gewoon anders. Dus de havermout met almondmelk of crackers als ontbijt in plaats van brood (kwark zou ook goed kunnen maar dat laat ik achterwege sinds “What the health?”). Als lunch eet ik vaak verse soep (waar ik een grote pan van maak zodat ik even vooruit kan), maak ik een salade van rauwkost of bak ik banaan-ei pannenkoekjes of maak roerei met veel groenten. Met het avondeten kom je al een heel eind als je de pakjes, potten en zakjes achterwege laat en dan is er nog de glutenvrije pasta (gewoon bij de Lidl!), aardappels, rijst en quinoa.

Zomaar een verse appelflap in mijn mond duwen is er niet meer bij. Maar ik bestel af en toe glutenvrije eierenkoeken bij de bakker (ZO duur, zo jammer) en bak wel eens glutenvrije broodjes af als ik broodproducten echt mis. Maar het gaat dus eigenlijk heel goed! Ik merk dat mijn huidklachten afnemen en voel me soms wat rusteloos. Dat laatste kan een teken zijn van teveel schildkliermedicatie. Ik hoop het! Want dat betekend dat ik omlaag kan in de dosering. En minder medicatie betekend minder restklachten. Niet dat het dramatisch is hoor. Sinds ik terug op Thyrax zit voor mijn schildklier heb ik vrijwel geen klachten meer, maar het kan altijd beter denk ik dan. Nog beter slapen, nog meer energie, minder huidklachten, minder hormoonschommelingen, dat soort dingen.

Binnenkort deel ik weer een update! Benieuwd hoe het verder gaat? Volg mee op Facebook en Instagram voor de nieuwste posts!

La Log, La Log.nl, blog, blogger, Wendy, Wendy La Log, mamablog, lifestyle blog, mama-lifestyle blog

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge