De moeder vermoeidheid

moe, moeheid, moeder, mama zijn, tips bij vermoeidheid, vermoeidheid, blog, mama blog, mama-lifestyleblog, La Log.nl
Tergend langzaam sleep ik mezelf naar de badkamer. Het is alsof alles in slow-motion gaat. Ik ben kapot. En dat na een nachtrust van een goede 7  uur slaap. Zeven uur. Dat is niet elke nacht zo. Regelmatig wordt er een peuter of een dreumes wakker. Nooit lang, thank god, maar als je bijna elke nacht een keer of zes op zoek moet naar een tut, een monster in de kamer of een knuffel die kwijt is dan breekt dat ook op. En dat trekt echt niet bij met één goede nacht. Was het maar zo’n feest.

Zo moe

Echt, ik word er zo moe van om altijd (oké bijna altijd) moe te zijn. Pfff, wat een gezeur ook. En die vermoeidheid wordt nog eens versterkt doordat ik schilklierpatiënt ben en ik loop te etteren met mijn medicijnen die ik niet goed afgesteld krijg. Niet dat ik daardoor extra zielig ben, ho ho. Maar het is gewoon naar dat je als moeder van twee jonge kinderen een deken van vermoeidheid meesleept. Want die vermoeidheid sluimert altijd met je mee de dag door en de ene keer meer dan de andere. Wij moeders moeten niet vergeten om ons op te laden. Daarna loop je gewoon weer als een malle leeg, maar dat doet er niet toe. Het is heerlijk om die vermoeidheid even niet te hebben, want daar kun je weer een eeuw op teren. En je zult wel moeten, haha 😉

moe, moeheid, moeder, mama zijn, tips bij vermoeidheid, vermoeidheid, blog, mama blog, mama-lifestyleblog, La Log.nl

Tips please!

Nou ga ik als groepslesinstructeur niet zeggen dat je moet gaan sporten omdat je jezelf dan weer lekker fit voelt. Dat is namelijk een leugen als je te kampen hebt met moeder vermoeidheid. Met één kind voelde ik me inderdaad gewoon heerlijk fit als ik dan toch ging sporten (of lesgeven) maar sinds nummer twee ben ik gewoon nog meer gesloopt dan voorheen als ik dan toch ga sporten. Welke tips werken wel? Uit eigen ervaring zeg ik:

1. Geef toe aan de vermoeidheid
Zeg een afspraak af. Ga lekker uitgebreid in bad als de kids op bed liggen en duik daarna onder een dekentje op de bank. Spreek met je partner af dat hij of zij die nacht naar de kinderen gaat als het nodig is en kruip vroeg in bed!

2. Een dag alleen
Een HELE dag alleen voor jezelf hebben is ge-wel-dig, haha. Soms heb ik het genoegen als ik op vrijdag snipperuren in zet en nog akkoord krijg ook! De kindjes zijn dan naar de opvang en papa werkt. Toegeven: als ik zo’n zeldzame dag heb ga ik aan de poets. En jij ook. Gewoon een keer niet doen doet wonderen. Ga naar de kapper, de hele middag Netflixen, lunchen met een vriendin… als jij er maar blij van wordt!

3. Ga slapen!
Af en toe heb ik het geluk dat Noor ook nog een middagslaapje wil doen. Dan plan ik heel strategisch de slaapjes van beide meiden tegelijk in, hehe. Ik installeer mezelf dan op de bank met een boek en val vanzelf in slaap! Heerlijk zo’n powernap!

4. Bloed prikken
Heb je nou echt last van chronische vermoeidheid die je niet echt kunt verklaren? De beste tip die ik je kan geven is dat je je bloed gewoon eens moet laten testen. Mijn vermoeidheid in combinatie met een onrustig, opgejaagd gevoel, vage klachten en verminderde weerstand werd veroorzaakt door mijn schildklier die na mijn eerste zwangerschap bijna stil lag en geen hormonen meer produceerde. Maar ook een tekort aan vitaminen D en what not kan de oorzaak zijn. Ff prikken dus!

5. Vitamines aanvullen
Veel groenten en fruit eten, yes we know , en dat doen we dan ook braaf maar er zijn ook supplementen die je energielevel een boost kunnen geven. Nou zeg ik absoluut niet dat je zomaar lukraak supplementen moet gaan nemen maar soms kan dat zeker de ergste vermoeidheid wegnemen. Ik ben zelf van plan om binnenkort met een verantwoord supplement te gaan beginnen die dit ondersteund en zal mijn bevindingen zeker met jullie delen 😉

Heb jij nog een gouden tip om de moeder vermoeidheid tegen te gaan?

 

La Log, La Log.nl, Wendy La Log.nl, mama blog, lifestyle blog, mama-lifestyle blog, blogger

 

Volg jij La Log.nl al op Facebook?

 

14 thoughts on “De moeder vermoeidheid

  1. Geen extra tips, maar ik denk dat 1 en 2 idd héél belangrijk zijn bij vermoeidheid, ook de niet-moeder-vermoeidheid! Het is soms zo verleidelijk om door te stomen, maar een dag helemaal voor jezelf nemen en écht rust nemen kan wonderen doen. Niet alleen voor je vermoeidheid, maar ook voor je energie en motivatie op een volgende dag weer. Oh, misschien wel een tip: eens wat anders doen! Kun je soms ook helemaal van opkikkeren.

  2. Hele handige tips. Vermoeidheid herken ik wel. (ben geen moeder, ben pas 21 haha). Maar ik heb de ziekte van pfeiffer gehad. En flink ook. Bijna 1,5 jaar last van gehad. Nu in de wintermaanden ben ik ook sneller vermoeid en dit komt waarschijnlijk door die ziekte. Af en toe een rustmoment is dan zeker goed.

    • De ziekte van Pfeiffer is echt heel vervelend, dat heb ik vroeger als tiener ook gehad. Zoooo moe. Best vergelijkbaar met de moeder vermoeidheid, haha 😉

  3. Heel herkenbaar. Maar misschien heb je iets aan mijn ervaring: die van mij is nu 5 en ik merk dat het nu een beetje begint bij te trekken. Opeens gaat ‘ie langer alleen spelen en kunnen we gerust een middagje thuis blijven zonder dat hij zich verveelt. De tijd dat het makkelijker wordt komt er echt aan haha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge