Body & food Mind & body

Zo gezond zijn deze 5 zaden

Zaden en pitten: ik eet ze elke dag! Er zijn zoveel gezondheidsvoordelen dat iedereen zichzelf een dagelijkse portie pitten en zaden zou moeten gunnen. Je lijf wordt er  namelijk ontzettend blij van! Toch zijn er zoveel verschillende zaden dat je af en toe niet meer weet welke je het beste kunt eten en waarom precies. In dit artikel licht ik vijf van mijn favorieten uit.

5x Lekker & gezond

Chiazaadjes zitten vol met vitamines, mineralen, eiwitten en omega 3-vetten. Maar ze bevatten vooral veel vezels. Je lichaam neemt de vezels niet op, maar ze geven je wel een verzadigd gevoel. Chiazaad kan tien keer zijn eigen gewicht aan water opnemen. Dit betekent dat als je één eetlepel chiazaad van 10 gram eet, dat dit in je maag als 100 gram ‘voedsel’ wordt geregistreerd. Vandaar dus dat volle gevoel! Verder bevatten chiazaadjes heel veel antioxidanten, die de kans op verschillende ziekten (zoals hart- en vaataandoeningen) kunnen verkleinen.

Lijnzaad bevat veel ALA omega 3, calcium, vitamine B1, B2 en antioxidanten. Het bevat het meeste omega 3 per 100 gram van iedere zaadsoort. Lijnzaad is de rijkste bron van plantaardige omega 3 die er te vinden is. Eén eetlepel lijnzaad van 10 à 15 gram is al goed voor je dagelijkse behoefte aan ALA omega 3. Het omega 3 uit lijnzaad voorkomt dat het cholesterol in je bloed aan de wanden van je bloedvaten blijft plakken. Ook bevorderd lijnzaad de stoelgang. Er zitten veel vezels in en het reinigt de darmen. Kies wel altijd voor gebroken lijnzaad: op die manier kan je lichaam de omega 3-vetzuren makkelijker opnemen, en haal je dus het meeste uit jouw dagelijkse dosis lijnzaad. Gebroken lijnzaad in de winkel kopen is trouwens niet aan te raden; vaak is dit al geoxideerd in de verpakking en richt juist schade aan in plaats van dat het gezond voor je is. Ik maal elke dag* één eetlepel lijnzaad in een koffiemalertje. Werkt top!

Pompoenpitten hebben veel voordelen voor je gezondheid. Zo bevat een flinke hand pompoenpitten van 28 gram maar liefst 37% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium. Dat is echt heel veel! Magnesium is belangrijk voor het regelen van je bloeddruk en bloedsuikerspiegel, en zorgt voor sterke botten. Ook zijn pompoenpitten rijk aan antioxidanten die ontstekingsremmend werken.

Zonnebloempitten zijn heel rijk aan vitamine E. Met twee grote eetlepels heb je al zo’n 75% van je dagelijkse hoeveelheid vitamine E te pakken. Vitamine E is een belangrijke antioxidant die ontstekingsremmend werkt. Hierdoor kunnen de symptomen van astma en reuma afnemen. Ook helpen antioxidanten bij het voorkomen van rimpels en broos haar. Zonnebloempitten bevatten ook polyfenolen. Deze stofjes hebben een bloeddrukverlagende werking en kunnen de gezondheid van je cellen beschermen.

Sesamzaad is ook zo’n belangrijke! Net zoals lijnzaad heeft het een hormoon balancerende werking. Het is een bron van eiwitten en het oliezuur in de sesamzaadjes zorgt voor een bloeddrukverlagend effect. Sesam helpt de lever om afvalstoffen af te voeren en wist je dat er in een kopje sesamzaad meer calcium zit dan in een kopje melk van hetzelfde formaat?!

Al deze zaden zitten vol met vitaminen en mineralen en de gezondheidsvoordelen zijn teveel om op te noemen, maar wat deze zaden zijn een goede top 5 om toe te voegen aan jouw voeding!

* Zorg er bij lijnzaad voor dat je periodes inlast dat je het niet gebruikt. Er wordt geadviseerd om het tijdelijk in te nemen. Dit heeft te maken met het gegeven dat er cyanogenen in zit. Dit kan in het lichaam omgezet worden tot cyanide (een giftige stof) en een hoge dosis cyanide kan weer tot gevolg hebben dat je ademhaling stagneert. Ook bevat lijnzaad fytinezuur, wat de opname van belangrijke mineralen kan afremmen. Hierdoor zou er een tekort aan mineralen in je lichaam kunnen ontstaan. De oplossing is dus om niet meer dan 1 tot 2 eetlepels per dag, met tussenpauzes, gemalen lijnzaad te nemen.