Body & food Mind & body

Zijn vleesvervangers wel zo gezond?


Regelmatig speur ik de
ingrediëntenlijstjes
af van verschillende vleesvervangers. Want het is echt niet nodig om elke dag vlees te eten. Maar zelden gooi ik het “nepvlees” in mijn mandje. Het ziet er wel uit als vlees, maar producten zoals sojaburgers en vega hamburgers zijn niet perse gezond. Ze bevatten bijna altijd ongezonde geur-, kleur- en smaakstoffen en vulmiddelen om de producten op vlees te laten lijken. Het is in de fabriek flink bewerkt om het op vlees te laten lijken en naar te laten smaken. Door de toegevoegde suikers en vetten, zijn ze ook nog eens hoog in calorieën en voor de eiwitten kun je het ook laten staan…

Even geen vlees

Feit is dat vlees eten ook niet goed is voor je lijf, en dan kan het zeker handig zijn om naar een vegetarische burger te grijpen. Maar ook dan zijn er gezondere alternatieven. Vegetarisch vlees is door de voedingsindustrie bedacht als antwoord op de behoefte om minder vlees te eten. Super goed natuurlijk om minder vlees te eten, dat wel! Vlees bevat veel verzadigd vet bevat en vaak schadelijke stoffen zoals antibiotica en groeihormonen en zijn slecht verteerbaar door de darmen.

Maar of de vegetarische optie van vlees nou een gezonde oplossing is…

Net echt

Het lijkt net echt vlees. En dat is best knap, maar lees het etiket eens. Als er zoveel bewerkt moet worden aan een voedingsproduct dan is de kans groot dat er ongezonde, schadelijke ingrediënten in zitten.

Een vegetarische hamburger bevat suiker en verzadigd vet. Ook denken veel mensen te kiezen voor eiwitrijke voeding als ze een vleesvervanger eten, maar als je naar de ingrediënten kijkt zie je dat het onder meer om gerehydrateerd soja-eiwit gaat. (Ik heb het even gegoogled: dat is dus eiwit uit soja waarbij op een chemische manier eerst water onttrokken is en later weer toegevoegd)

Sojaburgers zitten ook vaak vol met e-nummers, suikers en verzadigde vetten. Lees het etiket maar eens. Je kunt dan beter voor tempeh kiezen. Dat is een gezond product op basis van gefermenteerde soja.

Op de site van sojaeiwit.nl staat hierover het volgende: Gefermenteerde soja is gezonder omdat het geen fytinezuur of inactief fytinezuur bevat. Fytinezuur is een antivoedingsstof, deze heeft de eigenschap om voor het lichaam belangrijke mineralen zoals magnesium en calcium aan zich te binden. Hierdoor neem je deze mineralen in mindere mate op. Als je veel ongefermenteerde soja producten eet kan je dus op termijn een mineralen tekort oplopen.

Let ook op met sojaproducten wanneer, je net als ik, een schildklierprobleem hebt. Soja bevat een hormonale stof die de werking van de schildklier negatief kan beïnvloeden. Ik zal hier binnenkort ook eens een artikel over schrijven.

Zeg ja tegen minder vlees

Dus, minder vlees? JA! Vleesvervangers? Wat mij betreft not so much. Een keer een vleesvanger eten lijkt me geen probleem, maar om dit nou altijd te eten is dus gewoon niet gezond. De betere (gezondere) opties om aan je eiwitten te komen is om dit uit bonen, groenten, noten, zaden, pitten te halen. Gezonde, onbewerkte voeding dus.

Waarmee vervang jij (wel eens) je vlees?