Mama en zo Zwanger

Baas over je eigen bevalling! 3 Tips.


De baas zijn over je eigen bevalling. Dat klinkt heel logisch, toch? Helaas komt het nog maar al te vaak voor dat vrouwen tijdens het bevallen de regie compleet kwijt zijn. De verloskundige, arts of gynaecoloog die aanwezig is heeft ongemerkt het stuur overgenomen. Of misschien stond diegene vanaf het begin af aan al aan het stuur. Want eerlijk? Bij mijn eerste bevalling had ik ook totaal geen idee. Ik liet me compleet leiden door wat alle zorgverleners hadden bedacht voor mij en mijn eerste kindje. En dat was geen fijne ervaring kan ik je vertellen.

Tijdens mijn tweede zwangerschap wist ik, dankzij de cursus Hypnobirthing, dat ik verschillende dingen kon inzetten om het mezelf en mijn kindje zo prettig mogelijk te maken tijdens de bevalling. Laat je trouwens niet misleiden door de naam. Hypnobirthing heeft niets te maken met hypnose. Ik volgde de cursus bij mijn lieve vriendin, en moeder van drie, Eva van Bliss Hypnobirthing (no spon). Zij noemt de cursus vaak, heel passend, een cursus logisch nadenken.


Na drie bevallingen kan ik nu wel zeggen dat de laatste bijna helemaal naar mijn zin ging. Maar dit artikel gaat niet over mijn verhaal. Wel over mijn tips en de dingen die ik, dankzij mijn ervaringen, vrouwen wil meegeven om zo dicht mogelijk bij zichzelf te blijven tijdens de bevalling. Want als jij dicht bij jezelf blijft tijdens dit belangrijke moment in jouw (en je baby’s) leven, dan wordt jouw bevalling een hele bijzondere en mooie ervaring.

Top 3

Mijn top 3 tips om de baas over je eigen bevalling te blijven:

3. Handel vanuit vertrouwen, niet uit angst
Wanneer jij je kwetsbaar en onzeker opstelt, raak je de controle kwijt en worden er beslissingen voor je genomen. En je raadt het al, een cursus Hypnobirthing kan je hier ontzettend mee helpen.

2. Kennis, kennis, kennis
Kennis. En dan heb ik het niet over het kijken van bevallingsprogramma’s op tv. Natuurlijk is het daar meestal drama. Daar gaan kijkcijfers nou eenmaal goed op. Nee. Verdiep jezelf in hoe jij je kunt ontspannen tijdens de bevalling. Doe de cursus die jou aanspreekt, ga op zwangerschapsyoga. Ga op ontdekking. Houdingen, warmte, massage, etherische oliën, ademhalingstechnieken, visualisaties. Dát zijn de dingen die jou kunnen ondersteunen, niet de horrorverhalen van je buurvrouw.

1. Geboorteplan
Een geboorteplan. Ik vind dit zo’n stom woord. Alsof je een bevalling kunt plannen, ha! Dat gezegd te hebben, is het juist wel een heel goed idee om jouw wensen uit te schrijven. Hoe zie jij je bevalling voor je? Wil je in een warm bad? Muziek opzetten om je te ondersteunen? Wat is de rol van je partner? Wil je er nog anderen mensen bij hebben? Visualiseer hoe jouw ideale bevalling verloopt en merk op hoe jij je daarbij voelt. Deze laatste is zo’n krachtige tool! Gebruik ‘m!

Nog even… Gynaecologen en verloskundigen zijn er natuurlijk niet om je een rotbevalling te wensen. Zij willen net als jij het allerbeste voor jou en je baby. Alleen gebeurt dit soms op een andere manier dan jij had gehoopt. Er zijn genoeg bevallingen die om medische redenen op een andere manier dan gewenst verlopen, dat is nu eenmaal zo. En gelukkig dat deze mensen er dan zijn! Maar weet wat de mogelijkheden zijn en dat jij en je baby de hoofdrol spelen in dit mooie verhaal.