Mama en zo Mind & body Zwanger

Sporten met een zwangere buik?!

sporten, zwamgerschap, blog, mamablog, lifestyle blog, La Log
Sporten met een zwangere buik?! Ja, natuurlijk! Roep ik dan als instructeur. Het is niet altijd even charming, dat weet ik zelf ook. Ik zie mezelf nog lopen: zweterige slierten haar plakten tegen mijn rode gezicht en ik waggelde (ja, echt!) door de zaal heen. Mijn schoenen kon ik niet goed strikken (want: opgezwollen voetjes) en mijn sporttop spande zich strak om mijn bolle buik. Gelukkig was het vooral alleen buik trouwens. De rest bleef me bespaard. Gelukkig maar, want tussen al die platte buiken voelde ik me niet echt op mijn plek met mijn mega buik! Maar no way dat ik zou stoppen met sporten! Hoe je als bijna-mama toch lekker door kunt blijven sporten? Ook ik paste mijn schema flink aan.

Ik stopte bij ongeveer twintig weken zwangerschap met lesgeven. Puur om mezelf en mijn baby te beschermen: ik ben namelijk zo iemand die altijd tweehonderd procent gaat op het podium. Een tandje minder dan maar? Dat gaat dus niet bij deze sporty. Daarom koos ik ervoor om vanaf die twintig weken zwangerschap alleen nog voor mezelf te sporten. Ik had ook erg last van mijn bekken en door niet meer op het podium te staan was het risico om het te forceren een stuk afgenomen. Het beste advies dat ik zwangere dames kan geven die graag willen blijven sporten is dat ze goed naar hun lichaam moeten blijven luisteren. Als iets niet goed voelt: niet doen!

Verder kun je eigenlijk heel veel aan beweging blijven doen tijdens je zwangerschap. Cardiotraining met een middelhoge hartslag, een lekkere wandeling buiten, een uurtje zwemmen of zwangerschapsyoga zijn bekende bewegingsvormen tijdens een zwangerschap maar je kunt ook prima met losse gewichten blijven trainen en geïsoleerde oefeningen doen waarbij je je buik niet (teveel) belast. Vooral de oefeningen voor schouders, bovenkant rug en biceps/triceps zijn ideaal om te blijven doen!

Zelf ben ik ook veel met de Xco-trainer blijven sporten voor vooral mijn bovenlijf, heb ik mijn favo BBB grondoefeningen gedaan voor mijn benen en billen en voor mijn cardio heb ik op de crosstrainer gestaan. Zeker drie keer in de week bleef ik wat doen, tot twee weken voor de bevalling van Noor. Vijfenveertig minuten rustige cardio en daarna vijfentwintig minuten mijn oefeningen. Op het laatst stelde het geen fluit meer voor, haha, maar voor mijn gevoel was het toch lekker om nog iets aan beweging te doen. Daarnaast is het fijn om fit te zijn voor de bevalling en is het goed voor de bloedsomloop.

Maar ach, soms ben je gewoon te moe en voel je je net zo’n aangespoelde walvis. Want jawel: die momenten zijn er ook en in dat geval blijf je lekker op de bank liggen in het kader van “rust is net zo belangrijk als beweging”. En let’s face it: tijdens een zwangerschap is rust hard nodig!

Ben jij blijven sporten tijdens je zwangerschap of liet je lijf het (helaas) niet toe?

 

lifestyle blog, mamablog, La Log

 

 

 

 

Joehoe, volg je La Log al op Facebook, Twitter, Bloglovin’, Pinterest en Google+?